IDS na železnici (část 2 - Jihomoravský kraj)

29.12.2015 15:16
Prvními příměstskými vlaky v Brně se staly dvě prototypové elektrické jednotky řady SM 488.0 (nyní řady 560), které byly vyrobeny v roce 1966. Sériová výroba následovala v letech 1970 a 1971. Bylo dodáno celkem 9 jednotek, které jezdily na jediné elektrifikované trati směr Žďár nad Sázavou – Břeclav. Ostatní tratě vedoucí přes Brno byly obsluhovány motorovými vozy a vlaky taženými motorovými lokomotivami. V 90. letech 20. století byla elektrifikována trať z Brna směrem na Českou Třebovou a trať do Přerova. Počet elektrických jednotek však zůstal stejný a tyto tratě tedy obsluhují kromě jednotek řady 560 i vlaky tažené elektrickou lokomotivou.
 
Provoz Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje byl zahájen 1. ledna 2004. Železniční doprava se měla stát páteří IDS JMK, na kterou by ve významných uzlech navazovaly regionální autobusové linky.
 
V první etapě byl IDS JMK zřízen v oblasti přibližně mezi Velkou Bíteší, Tišnovem, Blanskem, Vyškovem a Brnem. Později se IDS rozšiřoval do dalších oblastí, v poslední 6. etapě pokryl celou jihozápadní část kraje, čímž IDS JMK funguje na území celého Jihomoravského kraje.
 
Již od počátku byly  zapojeny osobní vlaky jezdící v zaintegrované oblasti (rychlíky byly zahrnuty až později). Novinkou bylo zavedení pravidelných intervalů mezi spoji na hlavních a později i na ostatních tratích. 
 
Byly zřízeny vlakové linky, které se z počátku jejich trasy shodovaly s tratěmi uvedenými v jízdním řádu ČD. Vlakové linky jsou označeny písmenem S (zřejmě z německého S-Bahn) a číslem. Pro odbočné linky z hlavních linek byly zaveden systém, kdy tato odbočná linka má stejné označení jako hlavní linka doplněnou o druhou číslicí (hlavní linka S4 ⇒ odbočná linka S41). Po zapojení rychlíků do IDS se pro jejich označení používá podobný systém, jen písmeno S je nahrazeno písmenem R.)
 
*zvýrazněné úseky v IDS JMK
 
S2 Křenovice - Sokolnice - Brno - Adamov - Blansko - Skalice nad Svitavou - Letovice - Březová nad Svitavou
S3 Břeclav - Vranovice - Brno - Níhov - Žďár nad Sázavou
S4 Brno - Střelice - Zastávka u Brna - Náměšť nad Oslavou - Jihlava
S6 Brno - Křenovice - Kyjov - Veselí nad Moravou - Uherské Hradiště
S8 Břeclav - Valtice - Mikulov - Znojmo
S9 Břeclav - Hodonín - Moravský Písek - Přerov
S21 Skalice nad Svitavou - Boskovice - Velké Opatovice
S31 Tišnov - Doubravník - Nedvědice - Bystřice nad Pernštejnem - Rovné-Divišov - Žďár nad Sázavou
S41 Brno - Střelice - Moravské Bránice - Ivančice - Oslavany / - Moravský Krumlov - Miroslav
S42 Miroslav - Hrušovany nad Jevišovkou
S51 Šakvice - Hustopeče
S52 Zaječí - Čejč - Mutěnice - Hodonín
S53 Břeclav - Lanžhot - Kůty
S61 Bzenec - Moravský Písek
S71 Vyškov - Ivanovice na Hané - Chvalkovice na Hané - Nezamyslice
S81 Znojmo - Moravské Budějovice - Okříšky
S82 Znojmo -Šatov - Wien (A)
S91 Hodonín - Strážnice - Veselí nad Moravou - Velká nad Veličkou - Vrbovce (SK) - Myjava (SK) -> žádný spoj nejede celou trasu
 
 
 
 

© 2015 Všechna práva vyhrazena.

Tvorba webových stránek zdarmaWebnode