Dělení autobusů

26.12.2015 18:14

A) Podle využití

  1. Městské - Většinou třídvéřový autobus (případě SORu NB12 i 4 dvěře), který pojme více stojících cestujících. Těm slouží madla a tyče na držení. Od konce 80. let se objevují také jako nízkopodlažní (anglicky označované jako low floor – LF), postupně budou všechna městská vozidla pouze nízkopodlažní (trend i nařízení Evropské unie). Standardem se také stává zavádění mnoha informačních systémů, světelných panelů a zvukových hlásičů. Technicky jsou navrženy pro velkou a rychlou výměnu osob, výběr přepravného neprovádí řidič, ale nahradily ho označovače jízdenek nebo čipové systémy. Autobusy zvládají rychlejší rozjezdy a brzdění, maximální rychlost bývá 75 km/h.
  2. Příměstské (regionální) - Dvoudvéřové autobusy jsou určeny pro provoz v blízkostech měst nebo zajišťují dopravní obslužnost na venkově na úrovni okresů. Většinou jsou vybaveny manuální mechanickou převodovkou. Do autobusu se nastupuje předními dveřmi a jízdenky vydává řidič.
  3. Dálkové - Jsou určené pro provoz na linkách mezi obcemi, do vzdálenosti 150 až 200 km. Mají jedny nebo dvoje jednokřídlé dveře a není v nich povoleno stání. Technicky jsou to autobusy pro vyšší rychlost, mají výkonný motor a nikdy nejsou kloubové (často klasické dvanáctimetrové, nebo třínápravové patnáctimetrové). Od roku 2002 mají předepsány nové dálkové autobusy taktéž bezpečnostní pásy jako v osobním automobilu. Většina je vybavena klimatizací, některé také záchodem, nápojovým automatem, přístroji na pouštění filmu a hudby.
  4. Turistické - Jsou určeny pro nelinkový provoz na střední i dlouhé trasy, podle objednávek na zájezdech a jiných dlouhých trasách. Konstrukcí jsou shodné buďto s autobusy meziměstskými, nebo dálkovými. Často jsou navíc vybaveny záchodem, televizí a větším prostorem pro cestující a zavazadla. Mohou táhnout přívěs (na lodě, jízdní kola) nebo mít na zádi instalovanou skříň na lyže. Firma ČESMAD Bohemia rozděluje turistické autobusy podle 32 kritérií do čtyř kategorií, přičemž rozhodující pro zařazení je zejména standard pohodlí (výška, nastavitelnost a vzdálenost sedadel) a kapacita zavazadlového prostoru, zatímco další výbava (klimatizace, WC, videopřehrávač, ohřívač jídla) nemá na toto zařazení vliv a je pouze u vyšších kategorií doporučené.
  5. Hotelbusy - Jsou určené pro provoz na nejdelších trasách. Jedná se o speciální dálkové a většinou patrové autobusy, které mají uvnitř kuchyň, koupelnu a spací kóje s lůžky, případně sedačky, které je možné sklopit a přestavět na postele. Používají se velmi zřídka. Jejich variantou jsou různá obytná a většinou luxusní provedení, sloužící jako zázemí např. hudebním skupinám na turné. Přeprava spících cestujících je však v Evropě zakázána.
  6. Školní - Jsou navrženy pro přepravu dětí, mají menší rozestupy mezi sedadly a mají řešen prostor pro školní brašny. Typickým představitelem je Karosa Récréo.
  7. Speciální - Jsou účelové (např. letištní) autobusy, terénní autobusy, nebo o nákladní automobily přestavěné použitím nástavby pro přepravu osob (takzvané přepravníky osob).

B) Podle velilkosti

  1. Mikrobusy - Osobně je mezi autobusy neřadím, protože na řízení stačí řidičák skupiny B a v běžné VHD se nevyskytují. Pojmou 7-9 osob vč. řidiče. Sedadla jsou obvykle ve třech řadách, ke třetí řadě se přistupuje bočními posuvnými dveřmi vedle druhé řady, opěradlo pravého cestujícího ve druhé řadě bývá sklopné.
  2. Minibusy - Většina minibusů vychází z karoserie dodávky a pojme 10-17 osob vč. řidiče. K řízení je potřeba řidičák skupiny D2 (nebo D). Délka se pohybuje okolo 6 metrů. Zadní řady sedadel jsou obvykle v uspořádání dvojsedačka-ulička-sedačka. Nastupuje se buď jako u dodávky nebo u dražších modelů jako u autobusu – dálkově ovládanými dveřmi vpravo vedle řidiče. Od této velikosti dále bývá zadní ze dvou náprav osazována dvojmontáží kol.
  3. Midibusy - Malé autobusy až pro 25 sedících osob měří 7-10 metrů. Bývají nasazovány na méně vytížené linky nebo linky vedené extrémní trasou (úzké ulice, prudké zatáčky). Od této velikosti je zapotřebí řidičák skupiny D. Sedadla jsou obvykle v příčném uspořádání 2-ulička-2. Jde buď o kratší modely běžných autobusů (autobusySOR CN8,5 či Solaris Urbino 8,9) nebo o zásadní přestavbu velké dodávkys použitím širší karoserie (dnes např. na podvozku Iveco Daily, nebo dříve Ikarus 553 na podvozku Avia A30).
  4. Standardní autobusy - Standardní autobusy měří nejčastěji 10,5-12 metrů. Jedná se o nejrozšířenější typ autobusů, který pojme až 55 sedících cestujících u linkových autobusů nebo 30 sedících a až 70 stojících cestujícíchn u městských autobusů. 
  5. Patrové - Dvounápravové městské nebo třínápravové dálkové vozy. Díky druhému podlaží pojme více cestujících. Délka je stejná nebo o málo větší než u klasických autobusů, což je výhodné z hlediska manévrovatelnosti a průjezdnosti úzkých ulic.
  6. Třínápravové - Vozy délky nad 13 metrů (často 15 metrů dlouhé). Vzadu mají místo jedné nápravy nápravy dvě. Manévrovatelnost zhoršená délkou autobusu je částečně nahrazena řiditelnou poslední nápravou, což znamená, že otáčením volantu dochází k natáčení první i poslední nápravy, ta se však natáčí méně a hlavně na opačnou stranu. Druhá náprava se neotáčí, často je hnací a na rozdíl od řízených náprav bývá osazena dvojmontáží kol. Autobusy pojmou 70-120 cestujících.
  7. Kloubové - Vznikly z požadavku větší přepravní kapacity, která je dosažena jejich délkou, která je nejčastěji 18 metrů. Kvůli této délce musí být rozděleny kloubem, díky němuž se přední část vůči zadní může natočit. Zadní část je hnací (obsahuje motor a hnací nápravu) a chová se podobně jako přívěs. Stěny autobusu jsou v místě kloubu tvořeny měchem z pružných gumových dílců, lidově nazývaným „harmonika“ (tento slangový termín se používá i pro celý kloubový autobus). Jsou využívané jako městské nebo příměstské, celková obsaditelnost stojících a sedících cestujících je asi 150 osob (městská verze).
  8. Dvoukloubové - Většinou čtyřiadvacetimetrové autobusy bývají nasazovány v případě extrémní zátěže na lince. Nejrozšířenější jsou v Brazílii. V Evropě je jich v provozu nejvíc v Nizozemí, v jiných zemích (hlavně v Německu) se zavádějí nebo testují. V České republice v provozu nejsou a ani se netestují. Obsaditelnost je až 200 osob, což je staví na úroveň velkokapacitních tramvají nebo lehkého metra, zavádí se pro ně termín "metrobus" (tento název je však mnohde užíván i pro autobusy jiných typů).
  9. Přívěsy - Nejen v Československu se používaly polské autobusové přívěsy Jelcz za autobusy Škoda 706 RO a RTO. Pak byly nahrazeny autobusy Karosa ŠL 11 a později prvními linkovými kloubovými autobusy, u nás to byly Karosy C 744. Dnes je možné vidět autobusové přívěsy např. ve Švýcarsku, připojené za trolejbusy.
  10. Návěsy - V Československu byl provozován patrně jen prototyp autobusového návěsu postaveného na základě autobusu RTO, jako tahač sloužil dvounápravový sedlový tahač Škoda 706.
  11. Turistické vláčky - Turistické vláčky jsou stavěny na upravených dodávkách s jedním až dvěma přívěsy (vyhlídková jízda městem) nebo jsou tvořeny motorovým vozidlem ve tvaru historické lokomotivy, které táhne obvykle dva až čtyři přívěsy (vyhlídková jízda městem, jízda v ZOO…). V národním parku Plitvická jezera jezdí velkokapacitní soupravy pro dopravu osob, tvořené nákladním vozem Mercedes Unimog a dvěma dvouosými přívěsy.
  12. Kombinace předchozích typů, jako např. třínápravové patrové, kloubové patrové
C) Podle výšky podlahy
  1. Nízkopodlažní (LE=low entry) - Novinkou je řešení, které kombinuje městský nízkopodlažní a příměstský středně podlažní autobus. Jsou určené pro obsluhu blízkého okolí velkých měst. Mají více sedadel a přitom snížený vstup (možnost přepravy invalidních osob). Přední část autobusu je nízkopodlažní až po prostřední dveře, poté se podlaha zvedne na standardní středněpodlažní výšku. Výhodou tohoto řešení je nižší cena oproti nízkopodlažnímu autobusu. Tento typ autobusů bývá označován zkratkou LE, i když někteří výrobci (jako třeba český SOR), jej z marketingových důvodů označují jako částečně nízkopodlažní.
  2. Podlaha ve standartní výšce
D) Podle výrobce a typu (např.)
  1. Ikarus - 280, 411, 412, E91
  2. Irisbus - Citybus (novější verze), Citelis, Crossway
  3. Iveco - Crossway LINE, Crossway LE CITY, Urbanway, Magalys
  4. Karosa - ŠM11, B731, C734,, B941, C943, B961, Renault Citybus 
  5. MAN - SL223, Lion's Coach, Lion's City
  6. Mercedes-Benz - Citaro, Conecto, Intouro
  7. Scania - OmniLink, OmniExpress, Touring HD
  8. Setra - S 415 LE Business, S 315 GT
  9. Solaris - Urbino 12, Urbino 15, Urbino 18, InterUrbino
  10. SOR - B7,5, BN10,5, C12, NB12, NB18, LH12, EBN11
  11. Volvo - 7000, 7700, 7800, 8700
 
 

© 2015 Všechna práva vyhrazena.

Tvorba webových stránek zdarmaWebnode